zondag 20 augustus 2017

Apicius

Kookboeken zijn er te kust en te keur. Er zijn mensen die kookboeken verzamelen en er zijn mensen die bijna elke dag kookboeken raadplegen, ik doe geen van beide. Wat ik wel graag doe is kookboeken lezen. Vorige week was ik in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden om de tentoonstelling Casa Romana te bezoeken. Het was letterlijk en figuurlijk een kijkje in de keuken van een rijke Romeinse familie. Er lagen ook spannende recepten die de bezoeker mee mocht nemen. Dat kon ik niet laten want mijn interesse was gewekt en ik wilde dan ook weten wie de samensteller was van deze recepten.

Deze recepten komen uit Re Cocquinaria, het kookboek van Apicius. Apicius was een bemiddeld persoon uit de tijd van keizer Tiberias. Deze rijke Romein hield zich niet bezig met de gebruikelijke zaken waar de meeste rijken hun dagen mee vulden. Hij had geen belangstelling voor politiek, filosofie of wat dan ook. Wat hij wel deed is niet duidelijk maar kok was hij niet, hij was heel gewoon een enorme smulpaap. Hij gaf veel eetfeesten voor zijn vrienden en zijn kwistige levensstijl bracht hem financieel naar de afgrond. Het niet meer hebben van de nodige financiële middelen om zijn extravagante levensstijl in stand te houden kon hij niet verdragen en pleegde zelfmoord door het nemen van vergif.

Apicius heeft meerdere kookboeken op zijn naam staan, hij stelde een algemeen kookboek samen en verschillende boeken over één onderwerp  b.v. sausen. Ook geeft hij tips in zijn boeken over het bewaren van etenswaren.
In het kookboek Re Cocquinaria  staan maar zes recepten die van de hand van Apicius zijn. Door de eeuwen heen is het boek aangevuld met recepten van andere receptenbedenkers of smulpapen.
Volgens kenners heeft Apicius wel heel veel recepten op zijn naam staan en zou hij de uitvinder zijn van de foie gras.

Wil je meer weten over de Romeinse keuken kijk dan bij Apiciana

(foto Apicius van wikipedia)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten